Ślusarczyk Auto

Silnik diesla 2,0 N47

Problem rozrządu w silniku N47 (1.8d 143KM i 2.0d 163 KM / 177KM) oraz jego następcy N47N jest już szeroko znany. Dotyka wielu posiadaczy BMW z tym silnikiem, żeby nie powiedzieć wszystkich, których auta mają odpowiedni przebieg, czyli zazwyczaj ponad 100.000 km. W rozrządach tych motorów wyciągają się łańcuchy, wycierają ślizgi a napinacze tracą swoją pierwotną skuteczność co powoduje początkowo hałaśliwą pracę układu, a w efekcie prowadzi do zerwania się łańcucha, co zazwyczaj oznacza wymianę silnika.

Często na forach internetowych posiadaczy BMW spotykamy się z opinią odnośnie silników N47 aby "nie wymieniać rozrządu i jeździć aż się urwie i wtedy wymienić cały silnik". Naszym zdaniem wymiana rozrządu jest ekonomicznie uzasadniona (kilkukrotnie mniejszy koszt w porównaniu do wymiany silnika). Mamy wtedy nowy i pewny rozrząd, a nie używany w silniku, o którym zazwyczaj przy kupnie niestety niewiele wiemy, nie trzeba się męczyć z odgłosami szurania, oraz - co dla wielu osób może być najważniejsze - taką wymianę można sobie zaplanować, a momentu w którym rozrząd ulegnie zniszczeniu już nie. Taka sytuacja nie tylko może nas pozbawić możliwości korzystania z naszego samochodu, a także doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze.

Kiedy wymieniać?

Ciężko określić przebieg po którym rozrząd powinno się wymienić ponieważ nie ma gwarantowanego przebiegu jaki może on pokonać, ale doświadczenie wskazuje, że jest to około 120-150 tyś km i na pewno w momencie kiedy zaczyna hałasować.

W typowym silniku nie byłoby problemu - dwie godziny pracy mechanika i po sprawie. Niestety, nie w tej konstrukcji, Motor N47 jest wyjątkowy. Łańcuch rozrządu - aby zwiększyć bezpieczeństwo pieszych - umieszczono od strony skrzyni biegów. Żeby cokolwiek przy nim zrobić, trzeba wyjąć silnik i skrzynię biegów, a następnie dokonać demontażu jednostki napędowej,
Co gorsza, na łańcuch nie można nawet spojrzeć, nie rozbierając wcześniej górnej części silnika – włącznie z układem wtryskowym. Niektórzy z hałasującym rozrządem jeżdżą zbyt długo, aż łańcuchy się rozciągają – zdarza się, że pękają, a silnik ulega destrukcji. Jeśli do naprawy trafi silnik z rozciągniętym łańcuchem, który jednak jeszcze jest cały, trzeba wymienić kompletny napęd rozrządu, czyli również wszystkie koła zębate. Sęk w tym, że koło zębate wału korbowego jest zintegrowane z samym wałem korbowym, więc konieczność jego wymiany dramatycznie podnosi koszty (cena wału korbowego około 3900 zł).

Jakie mogą być koszty?

Standardowa wymiana łańcucha wraz ze ślizgami oraz napinaczem (wariant optymistyczny, kiedy użytkownik w porę zauważył „szurające” odgłosy – bez wymiany wału korbowego i kół pośrednich) to około 4880 zł z wykorzystaniem oryginalnych części. Dobrze jest połączyć te czynności z czyszczeniem układu wtryskowego oraz serwisem olejowym silnika. Należy również pamiętać że dokładnej weryfikacji zakresu prac, serwis jest w stanie dokonać dopiero po rozebraniu napędu rozrządu.

Modele szczególnie narażone na usterki rozrządu

118d

2007,2008,2009,2010,2011

N47 / N47D20A

120d

2007,2008,2009,2010,2011

N47 / N47D20A

123d

2007,2008,2009,2010,2011

N47 / N47D20A

318d

2007,2008,2009,2010,2011

N47 / N47D20A

320d

2007,2008,2009,2010,2011

N47 / N47D20A

520d

2007,2008,2009,2010,2011

N47 / N47D20A


Masz pytania? Zachęcamy do kontaktu z doradcami serwisowymi. Tel. 14 626 10 26

Copyright © 2017 slusarczyk-bmw.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

design by GreenMouse